Saturday, February 13, 2010

Halvgale haner, kruttfyllte kinaputter, messende munker og grillede griser...Velkommen inn i Tigerens aar!

Denne helgen har altsaa de kinesiske kambodsjanere oensket det nye kinesiske aaret velkommen. Det er altsaa ikke noe de fleste her i kambodsja feirer, men har du en anelse kinesisk gen inni deg, vil du ikke unngaa en unnskyldning for en god fest. Vi vaaknet paa morgenen av hanen som galte, dette er ikke noe nytt for den galer hvert 5min fra kl 5 om morgenen...i allefall etter aa ha inntatt dagens frokost som denne dagen ikke bestod av ris men faktisk baguett, ble vi invitert opp i huset. Her satt vi paa gulvet og ventet i spenning og ante lite om hva som skulle skje. Plutselig strenet det inn 7 munker i sin lekre orange munkehabbit. Sammen med oss paa gulvet satt, gamlemor og gamlefar som tidligere hadde vaert nonner( i allefall det jeg kunne skjoenne), og paa gulvet var det ordnet masse mat og drikke som sto stablet opp foran buddastatuen. Hus har de i dette landet, husene har rom men ikke saa mye mer. Det finnes ikke en moebel. Her sover man paa gulvet, og maten spises ogsa der.

I allefall satt vi naa der i den prektige stillingen vi har laert at man skal sitte. Bena boeyd paa siden og haandflatende sammen.Stillingen er helt forjaevlig aa sitte i lengre enn 5 min. Saerlig for noen sarte vestlige rumper som er vannt til stresslessene hjemme i Norge. Etter en stund begynnte gamlefar og gjalle ut en slags konstant messelignende sang, og resten av familien hang seg paa etterhvert. Da de var ferdig etter ett kvarters tid, var det munkenes tur, og her snakker vi noen som har gjort leksa. Munkesangen klinget i orene, roekelsen fylte lungene og hemmet all luktesans, og jeg proevde febrilskt diskret aa skifte stilling fordi begge bena sov..Da munkesangen stillnet, og vi fikk en mulighet til og stoette oss paa hendene, tenkte jeg at naa var det nok ferdig, men neida...Naa satte alle i gang for full hals, mens en av dem surret en sytraad rundt maten og til alle munkene. Sjefsmunken tok opp en kvist og begynnte og sprute vann ut over oss mens han messet i vei..morsommt og se ulike tradisjoner og ting man gjoer i sermonielle sammenhenger.

Da det hele var over og mukene glade oste avgaarde paa motorsyklene sine, var tiden inne for aa se paa hanekamp. Hanekamp er egentlig forbudt her i Kambodsja, men er alikevel noksaa vanlig. Man maa bare betaler en sum penger til politiet og saa er det greit. Hanekampen faaregaar som foelger:

Kampen faaregaar i en ring som kanskje er 5m i diameter. De to hanene som skal ut i kamp maa vaere i samme vektklasse, og de maa vaere tapet over hovedkloa slik at de ikke skader hverandre betydelig. Eieren av hanen blir enig med motstanderen om hvor mye de skal satse, dette kan feks vaere 250 dollar. Den ene hanen taper hvis han er skadet i begge oeynene, brekt en fot, eller det som oftest skjer at den gir seg og springer unna motstanderen. Kampen bestaar av 5 runder, med 10 min. pause mellom hver runde. Hvis ingen av hanene har vunnet etter dette, vil ingen vinne..

Naar hanene er klare til kamp, det vil si dynket litt i varmvann, stellt og pjusket med, slippes de inn i ringen. De hanene vi saa hadde vaert ute en vinterdag for, hadde ikke akkurat vunnet premie i sjoennhetskonkuranse gitt...Det var ingen kjaere mor da kampen startet. De flakset i hverandre, sparket og hakket saa fjerene foyk! Helt syykt og se pa de dumme dumme hanene som helt uprovosert kastet seg inn i hverandre. Forsavidt ganske morro og samtidig se paa mannfolkene omkring som var saa syykt engasjert...en viss likhet?
I pausen var det tid for eieren og stelle og fikse opp hanen sin, akkurat som og se naar treneren fikser opp bokseren sin mellom rundene. en klut med varmtvann paa vinger og taer, samt og stikke hull paa blodutredelsene, det saa til og med ut som hanen noyt det! Kampen endte med at den ene underkastet seg etter aa ha faatt rikelig med juling.

Paa kvelden var det tid for mat og ol. All maten spises fra felles boller, og alle sitter paa gulvet, ungene synes imidlertidig at kinaputtene og fyrverkeriet var det mest morsomme. Etter en del ol var festen over og vi gikk til sengs langt over leggetid. Klokken var faktisk halv tolv, noe som var tre timer senere enn normalen..Ja for saann er det. Folk gaar til sengs kl 8, hele familien unge som gamle, og saa staar de opp naar hanen begynner aa gale kl 5. Jeg skal aldrig skaffe meg en hane...

5 comments:

Unknown said...

Fantastiks! haha

Anonymous said...

Tror du har stor sympati hos pappa hva hane angår.Tror også du kan bli god i yogastillinger!

Unknown said...

AAAh. Min nye personlige yogalærer. Jeg var på "smidig" i går å lærte meg en lignende stilling. Har gangsperre i samtilige muskler idag.

De hanene virker ikke spesielt intelligente. Men nok så festlige (sett bort fra blod og vold).

Forsett the good work (med bloggen). Superartig å følge med fra mitt A4 ståsted i Nord. (I dag har jeg tatt avstøpning av tennene mine for å skaffe meg en tannskinne, slik at jeg ikke skal gnisse tennene om natten. Er dette noe som er vanlig der nede i Kambodsja? Anbefaler det til alle "tanngnissere")

Kjærlighed

Brainlotion said...

Brushaner?

Anonymous said...

Ja, sannsynligvis sa det er